- De Nederlandse autoverkoop is in oktober verder aangetrokken.
- Dit kwam vooral door de toenemende vraag naar hybride personenwagens en elektrische auto’s.
- Volkswagen was als vanouds het populairste merk, maar Volvo had het populairste model in oktober.
- Lees ook: Verkoop hybride auto’s stijgt hard in Europa – toename van volledig elektrische modellen vertraagt door afbouw subsidies
De Nederlandse autoverkoop is in oktober verder aangetrokken. Opnieuw werden er vooral hybride personenwagens verkocht, maar ook naar volledig elektrische auto’s was relatief veel vraag, komt naar voren uit cijfers van brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging.
In oktober zijn 32.198 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat zijn er bijna 1000 meer dan in de voorgaande maand en een kleine 14 procent meer dan in oktober vorig jaar. Het populairste automerk was Volkswagen. Ongeveer een op de tien nieuwe wagens behoorde tot dat merk. De Volvo XC40/EX40 was met 831 registraties evenwel het best verkochte automodel van de maand.
Hybride auto meest populair bij verkoop nieuwe auto’s
Hybride auto’s waren volgens de branche goed voor een marktaandeel van bijna 45 procent. Volledig elektrisch nam ruim 34 procent van de markt in beslag. Daarmee steeg deze verkoop met bijna een derde ten opzichte van een jaar eerder. Een kleine 20 procent van de nieuwe auto’s was uitgerust met een benzinemotor. Bekend is dat de gewildheid van dieselauto’s al langer op zijn retour is. Daarvan telde de branche vorige maand nog maar 262 registraties, goed voor 0,8 procent van het totaal.
Tot nu toe zijn dit jaar 310.378 personenauto’s geregistreerd, wat 1,5 procent minder is dan vorig jaar rond deze tijd. Voordat de autoverkoop in september weer opkrabbelde, was maandenlang sprake van een daling. BOVAG en RAI Vereniging spraken vorige maand van een teken van voorzichtig herstel van de markt, maar vonden het nog te vroeg voor definitieve conclusies.
Bedrijven maken duidelijk werk van het elektrificeren van hun wagenpark. Maar veel consumenten zouden nog terughoudend zijn als het op het aanschaffen van een elektrische auto aankomt. De markt voor stekkerwagens moet het daarom vooral hebben van zakelijke kopers. De afbouw van fiscale voordelen en subsidies kan er volgens de branche nog voor zorgen dat de groei van de verkoop van elektrische auto's stagneert.
Top 5 geregistreerde automerken in oktober 2024
- Volkswagen (3.293 registraties, 10,2% marktaandeel)
- Kia (2.890 registraties, 9,0% marktaandeel)
- Volvo (2.347 registraties, 7,3% marktaandeel)
- Toyota (2.303 registraties, 7,2% marktaandeel)
- Skoda (2.260 registraties, 7,0% marktaandeel)
Top 5 geregistreerde modellen in oktober 2024
- Volvo XC40/EX40 (831 registraties, 2,6% marktaandeel)
- Kia Picanto (760 registraties, 2,4% marktaandeel)
- VW Tiguan (751 registraties, 2,3% marktaandeel)
- VW Polo (741 registraties, 2,3% marktaandeel)
- Hyundai Kona (736 registraties, 2,3% marktaandeel)
Top 5 geregistreerde EV-modellen in oktober 2024
- Volvo EX30 (701 registraties, 6,4% marktaandeel)
- Tesla Model Y (635 registraties, 5,8% marktaandeel)
- Tesla Model 3 (601 registraties, 5,5% marktaandeel)
- Volvo XC40/EX40 (580 registraties, 5,3% marktaandeel)
- Audi Q4 E-TRON (569 registraties, 5,2% marktaandeel)
Verhouding brandstofsoort nieuwverkoop in oktober 2024
- Hybride (14.426 registraties, 44,8% marktaandeel)
- Full EV (10.984 registraties, 34,1% marktaandeel)
- Benzine (6.361 registraties, 19,8% marktaandeel)
- Diesel (262 registraties, 0,8% marktaandeel)
- LPG (165 registraties, 0,5% marktaandeel)